Thursday, March 06, 2008

20080305 inspiráció és motiváció

Beke László, ihlet

Bodóczky István: Traumdeutung/Álomfejtés, 20080301-0413 székesfehérvári Szt. IstvánKirály Múzeum
„1900-ban jelentette meg Sigmund Freud Traumdeutung (Álomfejtés) című könyvét, amelyben lefektette az álomfejtés pszichoanalitikus modelljét. Eszerint az álom a tudatalatti (elfojtott) tartalmak rejtélyes kifejeződése. Alváskor az ébrenléti állapotban fenntartott represszió csökken, emiatt a tudatba áramolhatnak az álommunkának köszönhetően szimbolikus tudatalatti tartalmak. Carl G. Jung szerint az egyénre jellemző tudattalan mellett komoly szerepet játszik a kollektív tudattalan, melynek tartalmai éppúgy formálják álmainkat, mint az egyéni vágyak, elfojtások, élmények, tapasztalatok. Azt is mondják, az álmok kreatív megoldásokat kínálnak érzelmi és intellektuális problémákra. Az biztos, az álmok kapuja a titkok birodalmának kapuja, s hogy a sok álom-elmélet csupán a titokzatosság okán hozható közös nevezőre. Vijai Shankar épp azt állítja, hogy az „élet nem megismerhető. Az álom megismerhető. Amit ismerünk az mindig álom. Az élet rejtély; mindig is az volt és az is marad. Ez a rejtély értelmezi önmagát és ez az értelmezés lesz az álom. Az álom valósnak tűnik az ébrenlét során és illuzórikusnak amikor alszunk. De lehet-e egy álom valós? Honnan tudjuk, hogy az a rejtélyes forrásból származó interpretáció-manifesztáció egy álom?” Egy, az Álomfejtés című műcsoport nevének a kiállításra történő kiterjesztése utal arra az analógiás kapcsolatra, amely álom és alkotás között fennáll, s arra, hogy mind az álmok, mind a műalkotások titokzatosak és megfejtésre várnak.”

Luc Tuymans - Műcsarnok, Vágatlan változat (ernst múzeum)(színerő)

wim delvoye - ernst

laza lazúr és düh meg bánat hajdu istván cikke (mancs)

Boltanski, ubuweb

Pompidou Centre

Centrális galéria, divide 2004.0615-0829.
„A második intifáda 2000 szeptemberi kirobbanása óta jelentősen megnőtt az izraeliek elleni palesztin támadások száma. A palesztinok Ciszjordániából Izraelbe való ellenőrizetlen átjárását és ezáltal további támadásokat elkerülendő, az izraeli kormány 2002 júniusában úgy határozott, hogy egy fizikai védőkerítést/falat épít a "zöld vonal" (az 1949-es tűzszünet vonala) mentén. A védőkerítés/fal tervezett útvonala azonban sok helyen behatol Ciszjordánia területére és gyakorta kisjátított magántbirtokokon halad át, jelentősen korlátozva a palesztin lakosság mozgásterét. Helyenként palesztin városokat és falvakat elszigetelt enklávékká alakít át, és elválasztja a gazdákat saját földjeiktől és ivóvízforrásaiktól. Ráadásul, a fő védvonaltól keletre további, másodlagos védőkerítés/fal és egyéb akadályok telepítését is tervezik. A védőkerítés/fal gyakolatilag egy 50-100 m széles, fizikai akadályokból álló komplex rendszer. Ennek jelentős részét egy három méter magas, elektromos kerítés alkotja, amely helyenként 8 m magas betonfalban folytatódik, és amelynek mindkét oldalán szervíz- és járőr utak, mély árkok és nyomrögzítő homoksávok, szögesdrótkerítések és biztonsági kamerák találhatók. A védőkerítésen/falon több ellenőrző kapun keresztül lehet majd átkelni. Egy kilométernyi védőkerítés/fal megépítésének becsült költsége 1,8 millió euró. A tervezett 660 km-ből mostanáig mintegy 200 km készült el. "Egy fal kezd kialakulni előttünk, és alakja aszerint változik, hogy az általunk elmesélt történet a fal melyik oldalára helyez bennünket", írta egy teljesen más kontextusban Robert M. Cover jó húsz évvel ezelőtt. Valóban, a védőkerítéssel/fallal kapcsolatos közbeszéd is hasonlóan működik. Nem kétséges, hogy a védőkerítés/fal építése fontos fordulópontja az izraeli-palesztin konfliktusnak. Jelenleg nehéz megjósolni, hogy hosszú távon nyugalmat hoz vagy tovább szítja az ellenségeskedést. Amit most biztosan tudunk az az, a védőkerítés/fal épül és alapvetően - bár remélhetőleg nem visszavonhatatlanul - megváltoztatja a fizikai és szellemi tájképet Izrael és Palesztína között, csakúgy mint e két területen belül is. A Nyílt Társadalom Archívumnak (OSA) erről a komplex védelmi rendszerről - amelyet egyaránt neveznek védőkerítésnek és elválasztó falnak - szóló kiállítása a folyamatban lévő építkezés társadalmi, környezeti, építészeti, jogi/emberi jogi vonatkozásait vizsgálja. A kiállítás megpróbálja az építményt különféle kontextusaiban bemutatni, érzékeltetni, hogy milyen a válaszvonal különböző oldalain élni, és objektíven megjeleníteni a főbb szereplők álláspontját. Mindezt olyan eredeti dokumentumok, kiadványok, jelentések, térképek, fotók, műholdas felvételek és videók felhasználásával, amelyeket az OSA hivatalos kormányzati szervektől, különféle emberi jogi szervezetektől, fotósoktól, filmkészítőktől, az áldozatok családtagjainak egyesületeitől, békeaktivistáktól és művészektől kapott.”

lazúr, verebics, chilf, moizer

beuys 100 napos szabadegyetem a dokumentán, freie internationale universitat

Albert-László Barabási: Behálózva

ben vautier („QU'EST CE QUE L'ART ? l'art est une question de signature et de date”)

ooooo

kicsiny balázs, tallinn: estonian academy of arts (eesti kunstiakadeemia), chelsea college of art,
chelsea2
Michael Schwab

Kuvataideakatemia (Helsinki)
Észt Művészeti Akadémia, Faculty of Fine Arts
Research at the Finnish Academy of Fine Arts: The Artist's Knowledge (pdf)


Labels:






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?